Παρασκευή, 30 Σεπτεμβρίου 2011

Ο χαλκός στην Αρχιτεκτονική - Οι Νικητές των Ευρωπαϊκών Αρχιτεκτονικών Βραβείων

Οι νικητές των 15ων Αρχιτεκτονικών Ευρωπαϊκών Βραβείων Χαλκού, ανακοινώθηκαν στις 27 Σεπτεμβρίου, στην τελετή απονομής βραβείων που πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλες. Με 66 συμμετοχές – η μεγαλύτερη συμμετοχή μέχρι σήμερα – και με υψηλών προδιαγραφών σχέδια, τα βραβεία αναγνωρίζουν την αρχιτεκτονική υπεροχή και τιμούν τη χρήση του χαλκού σε όλες τις μορφές, σε πρόσφατα ολοκληρωμένα έργα από όλη την Ευρώπη. Όλες οι συμμετοχές έχουν αναρτηθεί στην ανανεωμένη ιστοσελίδα του Χαλκού για την Αρχιτεκτονική www.copperconcept.org/awards .

Στην τελική κατάταξη των εφτά προεπιλεγμένων έργων, ο αναμφισβήτητος νικητής ήταν η εκκλησία του St. Lawrence στο Vantaa της Φινλανδίας, η οποία σχεδιάστηκε από τον Avanto Arkkitehdit. Η εκκλησία βρίσκεται σε κοιμητήριο και στόχο έχει να συμφιλιώσει τις ανάγκες των ανθρώπων που πενθούν με τις πρακτικές ανάγκες μιας κηδείας. Το κτήριο είναι κατασκευασμένο από τα ίδια υλικά που χρησιμοποιήθηκαν σε άλλα κτήρια της περιοχής και πιο συγκεκριμένα, η οροφή είναι επιχαλκωμένη όπως και η οροφή της παλιάς εκκλησίας. Κάποιες από τις οροφές αποτελούνται από διάτρητα χάλκινα ταψιά. Οι τοίχοι της εκκλησίας προς το κοιμητήριο είναι καλυμμένοι από επιχαλκωμένο πλέγμα, που λειτουργεί ως διαχωριστικό του εξωτερικού και εσωτερικού χώρου της εκκλησίας. Η επιτροπή βρήκε το έργο αυτό άκρως εντυπωσιακό, καθώς και την περιβαλλοντική μελέτη ως προς το συνδυασμό του χώρου με το φως και τα υλικά. Συγκεκριμένα, ο χαλκός χρησιμοποιήθηκε για την δημιουργία ενός γαλήνιου περιβάλλοντος, πένθιμου αλλά και αισιόδοξου, προετοιμάζοντας το ανάλογο σκηνικό της κηδείας και του αποχωρισμού.

Η μοντέρνα παρεμβολή του αρχιτέκτονα Philippe Schmit στο Musée d’Art de la Ville στη Villa Vauban του Λουξεμβούργου, απέσπασε εξίσου καλές κριτικές. Η κριτική επιτροπή, εντυπωσιάστηκε από τις νέες προσθήκες στο υφιστάμενο μουσείο τέχνης. Παρόλο που οι νέες προσθήκες είναι αναμφισβήτητα μοντέρνες σε όψη, είναι σε απόλυτη ισορροπία με το ιστορικό κτήριο και το πάρκο που το συνορεύει. Η νέα επέκταση είναι τυλιγμένη από διάτρητα πάνελ ορείχαλκου, συγκεκριμένα η επιτροπή θαύμασε τον τρόπο που το μεταλλικό «δέρμα» άλλαζε όψη το βράδυ και από αδιαφανή επιφάνεια μεταμορφωνόταν σε γυαλιστερό, διαφανές πέπλο.

Ακολούθησαν δύο εξαιρετικές κριτικές. Η κατοικία των Αρχιτεκτόνων Fritsch και Schlüter στο Seeheim της Γερμανίας, άλλαξε το παραδοσιακό αρχέτυπο της προαστιακής κατοικίας (βίλας). Η ικανότητα με τον τρόπο που τα προ-οξειδωμένα πάνελ χαλκού χρησιμοποιήθηκαν για τη διακόσμηση του εξωτερικού χώρου, δημιούργησε ένα εξαιρετικά ομοιόμορφο κάλυμμα. Επίσης, η επιτροπή εντυπωσιάστηκε, με την ιδιαίτερη προσέγγιση στα υλικά επένδυσης του ορείχαλκου στο έργο Make, στην οδό Weymouth του Λονδίνου. Τα διάτρητα κάδρα από ορείχαλκο, που φιλτράρουν το φως και σχηματίζουν κυματιστές σκιές, είναι ιδιαίτερα σαγηνευτικά.

Τέλος, το σχέδιο του Studio Weave για το παραλίμνιο κέντρο επισκεπτών στο Northumberland της Αγγλίας, απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της κριτικής επιτροπής. Το βραβείο τίμησε την σπάνια συμμετοχή μιας ιστορίας ενός καταλύματος, σε σχήμα κοσμήματος περιτυλιγμένο από χρυσό κράμα χαλκού.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα έργα και τις 66 συμμετοχές, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.copperconcept.org/awards .

Παρασκευή, 23 Σεπτεμβρίου 2011

Εκδήλωση για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας

Διοργάνωσε ο Ευρωβουλευτής Θ. Σκυλακάκης
Οι προϋποθέσεις για την επιτυχή αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας συζητήθηκαν σε εκδήλωση που διοργάνωσε ο Ευρωβουλευτής της Ομάδας των Φιλελευθέρων και Δημοκρατών για την Ευρώπη και υπεύθυνος Οικονομίας και Οικονομικών της Δημοκρατικής Συμμαχίας κ. Θόδωρος Σκυλακάκης. Στην εκδήλωση συμμετείχαν οι : Αριστοτέλης Καρυτινός (Γενικός Διευθυντής Ακίνητης Περιουσίας της Εθνικής Τράπεζας), Σοφία Φαλτσέτα (Διευθύντρια Διαχείρισης των Ελληνικών Τουριστικών Ακινήτων) και Γιάννης Παναγιωτίδης (Αντιπρόεδρος της Πρωτοβουλίας ΚΑΠΠΑ)

O κ. Αριστοτέλης Καρυτινός (Γενικός Διευθυντής Ακίνητης Περιουσίας της Εθνικής Τράπεζας και συντονιστής των τραπεζών που έχουν αναλάβει το project) ανέφερε ότι το project αυτό έχει ανατεθεί από το ελληνικό δημόσιο σε εννέα τράπεζες, οι οποίες, «θα οργανωθούν σε 2 consortia και θα τρέξουν το έργο από το Α έως το Ω. Θα αναλάβουν το ξεκαθάρισμα του καθεστώτος αυτών των ακινήτων, τη δημιουργία του data base…θα κάνουν όλες τις διαδικασίες των διαγωνισμών και εν τέλει όλα τα θεσμικά βήματα, ώστε μετά το μόνο που θα μείνει για τον επενδυτή θα είναι να πάρει τις άδειες από την Πολεοδομία». Ο κ. Καρυτινός, αφού ανέλυσε τα δεδομένα και τις στρεβλώσεις της σημερινής αγοράς του real estate στην Ελλάδα (μικρές κατασκευαστικές που ασχολούνται με την αγορά κατοικίας, έλλειψη ενδιαφέροντος για γη που δεν έχει τουριστική ή μεγάλης κλίμακας εμπορική χρήση, κατάρρευση της αγοράς μικρών εμπορικών ακινήτων), εκτίμησε ότι η ελληνική αγορά ακινήτων θα αποκτήσει χαρακτηριστικά που δεν διέθετε ως τώρα, κατευθυνόμενη κυρίως προς ξένους επενδυτές. Αυτή, σύμφωνα με τον κ. Καρυτινό, είναι και η μεγαλύτερη πρόκληση, δεδομένων των σοβαρών προβλημάτων που έχει να αντιμετωπίσει ένας ξένος επενδυτής (θολό θεσμικό πλαίσιο, γραφειοκρατία, φορολογική αβεβαιότητα). Παράλληλα επισήμανε ορισμένες προϋποθέσεις που είναι απαραίτητες για την επιτυχία του προγράμματος, όπως η δημιουργία data base με τον ακριβή αριθμό των προς αξιοποίηση ακινήτων και με το ποιά ακριβώς είναι αυτά τα ακίνητα. Εκτίμησε μάλιστα ότι «από τα 100.000 περίπου ακίνητα του δημοσίου, περίπου το 1% (1000 ακίνητα) είναι αυτά που είναι πιθανό να αξιοποιηθούν» (ως πραγματικά αξιοποιήσιμα), εφόσον ένας μεγάλος αριθμός ακινήτων του δημοσίου είναι μη καταγεγραμμένα, καταπατημένα ή αμφίβολου νομικού καθεστώτος ή χρησιμότητας για μεγάλους επενδυτές. Συμφώνησε μάλιστα με την πρόταση του κ. Σκυλακάκη για διεύρυνση του χρονικού περιθωρίου του προγράμματος, ενός προγράμματος, που όπως επισήμανε «δεν έχει προηγούμενο-είναι πρωτοφανές σε επίπεδο υφηλίου, είναι ένα project που καμία χώρα δεν έχει αναλάβει ποτέ ως τώρα, σε τέτοια κλίμακα και σε τόσο μεγάλα μεγέθη. Γι’ αυτό και υπάρχουν πολλές παράμετροι που δεν γνωρίζουμε και δεν μπορούμε να ελέγξουμε». Ο κ. Καρυτινός τόνισε τη σημασία της αλλαγής του θεσμικού πλαισίου, που διευκολύνει πλέον τη fast track πολεοδόμηση, καθιστώντας τα ακίνητα πιο ελκυστικά, από επενδυτικής πλευράς και επιβεβαίωσε την έλλειψη μελέτης επιπτώσεων από την υλοποίηση του προγράμματος στην ελληνική αγορά ακινήτων. Κλείνοντας, σημείωσε ότι «κανένας δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να δώσει σαφή απάντηση για το τι ζήτηση υπάρχει για ελληνικά ακίνητα από το εξωτερικό και για τί είδους ακίνητα»

Στην παρέμβασή της η κυρία Σοφία Φαλτσέτα (Διευθύντρια Διαχείρισης των Ελληνικών Τουριστικών Ακινήτων) ανάφερε ότι έχει χαθεί πολύτιμος χρόνος εδώ και δέκα χρόνια, στη διάρκεια των οποίων έχει απαξιωθεί το χαρτοφυλάκιο των ακινήτων του ελληνικού δημοσίου. Όπως μάλιστα σημείωσε χαρακτηριστικά: «Η δημόσια περιουσία αιμορραγεί-χάνουμε ακίνητα», λόγω απαλλοτριώσεων και νέων δεδομένων, αρχαιολογικών και περιβαλλοντικών. Τόνισε ότι απαιτείται «συντόμευση των σχετικών διαδικασιών», προκειμένου να αποφεύγονται πολυετείς καθυστερήσεις στους διαγωνισμούς και την υλοποίηση των συμβάσεων. Τέλος, σύμφωνα με την κ. Φαλτσέτα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στα μεγάλα ακίνητα και ιδίως σε αυτά που θα δώσουν την ευκαιρία να κινηθούν οι περιφερειακές οικονομίες.

Στην παρέμβασή του ο κ. Γιάννης Παναγιωτίδης (Αντιπρόεδρος της Πρωτοβουλίας ΚΑΠΠΑ) τόνισε ότι η επίτευξη του στόχου των 35 δις είναι εξαιρετικά δύσκολη. Επισήμανε μάλιστα ότι τα κριτήρια της επιλογής των ακινήτων που έχουν εισφερθεί στο Ταμείο για την Αξιοποίηση της Περιουσίας του Δημοσίου δεν έχουν καταγραφεί ούτε υποστηριχθεί επαρκώς. Συμφώνησε με τον κ. Καρυτινό για τη σημασία των ακινήτων που προσφέρονται για συνδυασμένη τουριστική ανάπτυξη σε συγκεκριμένες περιοχές (λ.χ. Ρόδος) και σημείωσε τόσο τη σημασία της κοινωνικής συναίνεσης στο επίπεδο των τοπικών κοινωνιών όσο και τις αστοχίες που έχει προκαλέσει η έλλειψη διερεύνησης των προθέσεων και των προτεραιοτήτων των σημαντικών ξένων επενδυτών.

Ο κ. Σκυλακάκης, από την πλευρά του, τόνισε ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων έχει τεράστιες δυνατότητες συμβολής στην προσπάθεια για την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας και τη μείωση του δημόσιου χρέους, αντιμετωπίζει ωστόσο και σοβαρούς κινδύνους, κυρίως εξαιτίας του ασφυκτικού χρονοδιαγράμματος και των παράπλευρων επιπτώσεων του, οι οποίες δεν έχουν μελετηθεί καθόλου. Για το θέμα αυτό είπε χαρακτηριστικά: «στην Ευρωπαϊκή Ένωση κάνουμε impact assessment για ψύλλου πήδημα. Να κάνεις σε μια αγορά παρέμβαση 35 δις σε δύο χρόνια χωρίς να έχεις μελετήσει τις πιθανές επιπτώσεις στις τιμές, στα χαρτοφυλάκια των τραπεζών, τη δυνατότητα απορρόφησης από τη διεθνή αγορά κ.λπ., μου φαίνεται αδιανόητο». Σύμφωνα, με τον κ. Σκυλακάκη, οι ελληνικές κυβερνήσεις θα κάνουν για τα επόμενα 10 χρόνια αποκρατικοποιήσεις, πωλώντας δημόσια περιουσία. Αυτό είναι αναπόφευκτο, δεδομένης της οικονομικής μας πραγματικότητας και των συμφωνιών που έχουμε συνάψει με τους δανειστές μας. Όπως σημείωσε μάλιστα: «αν δεν επιτυγχάνουμε τους στόχους των αποκρατικοποιήσεων, θα καλούμεθα να πληρώσουμε τη διαφορά με πρόσθετα μέτρα αντίστοιχου δημοσιονομικού αποτελέσματος. Το μεγαλύτερο κίνητρο για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας είναι η σωτηρία της χώρας». Απαραίτητες προϋποθέσεις για την επιτυχία του προγράμματος, σύμφωνα με τον κ. Σκυλακάκη είναι:

· Να αποφύγουμε τη πώληση των μοναδικών αυτών περιουσιακών στοιχείων σε εξευτελιστικά χαμηλές τιμές

· Να μην δημιουργηθούν ιδιωτικά μονοπώλια

· Να μην τιναχθεί στον αέρα η ήδη συρρικνούμενη ελληνική αγορά ακινήτων, με την εισαγωγή τεράστιων εκτάσεων οικοδομήσιμης γης και πλημμυρίδας ακινήτων σε μία μόλις διετία.

Στο πλαίσιο αυτό μάλιστα, οι Ευρωπαίοι Φιλελεύθεροι, υιοθέτησαν πρόταση του κ. Σκυλακάκη και της Δημοκρατικής Συμμαχίας, σύμφωνα με την οποία χρειάζεται:

Επανασχεδιασμός του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων έτσι ώστε να επιμηκυνθεί από τα πέντε στα επτά χρόνια

Μέρος των εσόδων που θα προκύψουν (π.χ. 25%), να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότηση ιδιωτικών επενδύσεων στην Ελλάδα.

Δημιουργία ενός ταμείου που θα εγγυηθεί τις ιδιωτικές επενδύσεις, ιδίως σε ό,τι αφορά τον "κίνδυνο χώρας" (country risk).

Σημαντική ήταν τέλος και η παρέμβαση του Προέδρου της ΠΟΜΙΔΑ κ. Σ. Παραδιά, ο οποίος σημείωσε ότι «η τύχη της δημόσιας περιουσίας δεν μπορεί να είναι ποτέ ανεξάρτητη από την τύχη που επιφυλάσσει η πολιτεία στην ιδιωτική ακίνητη περιουσία». Σήμερα, τόνισε ο κ. Παραδιάς, «καλούμαστε να αξιοποιήσουμε την ακίνητη περιουσία του δημοσίου, εν μέσω της φορολογικής κατεδάφισης της πραγματικής αξίας της ιδιωτικής ακίνητης περιουσίας». Τόνισε μάλιστα ότι η νέα επιβάρυνση της ακίνητης περιουσίας με το τέλος που θα εισαχθεί στους λογαριασμούς της ΔΕΗ, σε ορίζοντα τετραετίας, καθιστά στην πράξη αδύνατη την πληρωμή του προγενέστερου ΦΑΠ, «ο οποίος έχει σχεδιαστεί» ούτως ή άλλως «με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μπορεί ο ιδιοκτήτης ακινήτου να τον πληρώσει».

Παρασκευή, 16 Σεπτεμβρίου 2011

ΔΗΜ.ΑΡ.: Το μέτρο είναι κοινωνικά ανάλγητο, δυσβάσταχτο και αναποτελεσματικό

Σχόλιο της Δημοκρατικής Αριστεράς για το τέλος ακίνητης περιουσίας:

Η κυβέρνηση πρέπει τώρα να αποσύρει το ειδικό τέλος ακίνητης περιουσίας, ιδίως για τις μεσαίες και μικρές ιδιοκτησίες. Το μέτρο είναι κοινωνικά ανάλγητο, δυσβάσταχτο και αναποτελεσματικό. Οι αντιδράσεις της κοινωνίας καταδεικνύουν την απαράδεκτη επιλογή της κυβέρνησης.

Περαιτέρω μείωση των επενδύσεων στις κατοικίες προβλέπει η Alpha Bank για το 2012

Οι επενδύσεις σε κατοικίες αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω το 2012, καθώς η εικόνα του κλάδου των οικοδομών δεν δείχνει σημεία σταθεροποίησης και η δραστηριότητα στον κλάδο συνεχίζει να μειώνεται με ταχύ ρυθμό, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Alpha Bank, στο τελευταίο οικονομικό δελτίο της τράπεζας.

Ειδικότερα, ο όγκος νέων οικοδομών βάσει αδειών (ιδιωτικών, κατοικήσιμων και μη κτισμάτων) μειώθηκε κατά 29,3% σε ετήσια βάση και τον Μάιο του 2011, έναντι πτώσης 30,3% τον Απρίλιο του 2011, 40,5% τον Μάρτιο του 2011, 37,4% τον Φεβρουάριο του 2011, 71,5% τον Ιανουάριο του 2011 και 20,9% τον Μάιο του 2010.

Έτσι, στο πεντάμηνο του 2011 ο όγκος της ιδιωτικής οικοδομικής δραστηριότητας μειώθηκε κατά 46,1% σε ετήσια βάση, έναντι μείωσής του κατά 54,2% στο πρώτο τρίμηνο του 2011 και επίσης κατά 22,6% στο πεντάμηνο του 2010.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις των αναλυτών της Alpha, οι επενδύσεις σε κατοικίες θα διαμορφωθούν σε εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο, περί τα 5 δισ. ευρώ, σε σταθερές τιμές το 2011 (σημειώνοντας πτώση κατά 24%), από 6,6 δισ. ευρώ το 2010 και 16,1 δισ. ευρώ το 2006.

Επομένως, η πτώση των επενδύσεων αυτών θα προκαλέσει μείωση του ΑΕΠ κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες περίπου το 2011, έναντι αρνητικής επίπτωσής τους κατά 0,73 π.μ. το 2010, κατά 1,06 π.μ. το 2009 και κατά 2,04 π.μ. το 2008.

Ωστόσο, μια περαιτέρω πτώση των επενδύσεων σε κατοικίες κατά 5% και το 2012 θα συνεπάγεται πτώση του ΑΕΠ μόνο κατά 0,13 π.μ.

Η δυσμενής κατάσταση του κλάδου τα τελευταία δύο έτη αποτυπώνεται:

- Στον δείκτη οικοδομικών έργων, που καταρτίζεται με βάση τη δραστηριότητα των σημαντικότερων κατασκευαστικών εταιριών, ο οποίος μειώθηκε το 2009 κατά 17,5% και το 2010 κατά 31,6%, ενώ στο δεύτερο τρίμηνο του 2011 η πτώση του διαμορφώθηκε στο 39,9% σε ετήσια βάση.

Από τη σύνθεση του δείκτη, τις μεγαλύτερες απώλειες εμφάνισε ο δείκτης παραγωγής οικοδομικών έργων (2010: -38,1%, δεύτερο τρίμηνο 2011: -44,4%), ενώ η πτώση του δείκτη παραγωγής
πολιτικού μηχανικού, που αναφέρεται σε μεγάλα δημόσια έργα ήταν (2010: 28%, δεύτερο τρίμηνο 2011: -37,6%).

- Στην πτώση της παραγωγής έτοιμου σκυροδέματος και τσιμέντου (Σκυρόδεμα: επτάμηνο 2011: -30,3%, επτάμηνο 2010: -11,4%, Τσιμέντο: επτάμηνο 2011: - 35,4%, επτάμηνο 2010: -8,6%).

- Στη σημαντική πτώση που παρατηρείται στον τομέα των στεγαστικών δανείων που οδήγησε τον τομέα αυτό εργασιών από ρυθμούς ανάπτυξης 21,5% τον Δεκέμβριο του 2007 σε αρνητικούς ρυθμούς -2,1% τον Ιούλιο του 2011 (Ιούλ.΄11: -2,1%, Ιούν.΄11: -1,7%, Δεκ. ΄10: -0,3%, Δεκ.΄09: +3,7%, Δεκ.΄08: +11,2%, Δεκ.΄07: +21,5%).
Enhanced by Zemanta

Δεν αποκλείεται εξαίρεση των ξενοδοχείων από το τέλος ακινήτων

Ανοιχτό άφησε ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος το ενδεχόμενο να μην ισχύσει το τέλος ακίνητης περιουσίας για τα ξενοδοχεία.

Κατά τη συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής του νομοσχεδίου για τα μέτρα εποπτείας των τραπεζών, ο κ. Βενιζέλος συμφώνησε με την επισήμανση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ Νάσου Αλευρά ότι «ένα υψηλό τέλος σε επαγγελματικούς χώρους, όπως τα ξενοδοχεία, μπορεί να είναι η καταστροφή τους», χαρακτηρίζοντας «λογικό να απαλλαγούν». Πρόσθεσε όμως ότι «αυτό θα το δούμε μέσα από τη συζήτηση».

Ο κ. Βενιζέλος πάντως υπεραμύνθηκε του νέου μέτρου, επαναλαμβάνοντας ότι είναι ο μόνος δίκαιος, άμεσος και αναλογικός τρόπος, με τη μικρότερη δυνατή υφεσιακή επιβάρυνση, για να υπάρξει άμεσο αποτέλεσμα στη φάση που βρίσκεται η χώρα.

«Δεν πιστεύω ούτε στο 23% της εστίασης ούτε στην είσπραξη φόρων από τους λογαριασμούς της ΔΕΗ, αλλά στη φάση που είναι ο τόπος έπρεπε να έχουμε άμεσο αποτέλεσμα. Να κάνουμε την υπέρβαση. Χρειάζεται ένα ''ντου'', να βγάλουμε το κεφάλι μας και να αναπνεύσουμε», σημείωσε χαρακτηριστικά, κατά τη συζήτηση επί του νομοσχεδίου για τα ενισχυμένα μέτρα εποπτείας και εξυγίανσης των πιστωτικών ιδρυμάτων.

Απαντώντας σε επικρίσεις που δέχτηκε ότι το μέτρο είναι άδικο να εφαρμόζεται ακόμα και σε ευπαθείς ομάδες, ο υπουργός Οικονομικών αντέτεινε ότι «πολύτεκνοι, ανάπηροι ή βαρυνόμενοι με ανάπηρο ή μακροχρόνια άνεργοι θα πληρώσουν μόνο 0,50 ευρώ όπου και αν μένουν εκτός από πολυτελή προάστια».

Επισήμανε ακόμη ότι η επιβάρυνση με βάση τα στοιχεία της ΤτΕ για την αξία της ακίνητης περιουσίας είναι 2 τοις χιλίοις και πρόσθεσε ότι «είναι ένα ελάχιστο μηδαμινό ασφάλιστρο κινδύνου για τα ακίνητα».

Παράλληλα ο κ. Βενιζέλος επιτέθηκε στην αξιωματική αντιπολίτευση, την οποία κατηγόρησε ότι με τη στάση της ενισχύει τα επιχειρήματα εναντίον της Ελλάδος ενώ έκανε λόγο και για αυτοκαταστροφικά φαινόμενα στα ΜΜΕ τα οποία, όπως είπε διογκώνουν, αναπαράγουν και εξάγουν φήμες κύκλων του εξωτερικού.

Απαντώντας στους τομεάρχες της ΝΔ Χρήστο Σταϊκούρα και Γιάννη Βρούτση που κατηγόρησαν την κυβέρνηση ότι, ενώ η χώρα είναι στα πρόθυρα της κατάρρευσης, ακολουθεί λανθασμένη θεραπευτική αγωγή με ορατά και μετρήσιμα αρνητικά αποτελέσματα, ο κ. Βενιζέλος ήταν ιδιαίτερα αιχμηρός.

«Αν πιστεύουν ο κ. Σταϊκούρας και ο κ. Βρούτσης πως θα έκαναν καλύτερη διαπραγμάτευση από εμένα και ο κ. Σαμαράς καλύτερη από τον πρωθυπουργό να το πουν στο λαό να το αξιολογήσει. Θα πρέπει να ξαναγνωριστούμε όλοι σε αυτόν τον τόπον, να ξανασυστηθούμε, να δούμε ο καθένας τη διαδρομή του για μην μιλάμε αόριστα και απρόσωπα», υπογράμμισε.

Δήλωσε ακόμη ότι η τροπολογία για το τέλος θα κατατεθεί εντός της προθεσμίας ώστε να συζητηθεί στην Ολομέλεια.

Πάντως, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης παραδέχτηκε ότι σειρά μέτρων δεν έχουν αποδώσει στον βαθμό που θα ήθελε η κυβέρνηση, σημειώνοντας ότι όλες αυτές οι αδυναμίες του συστήματος, που παρατηρήθηκαν, θα καλυφθούν τώρα «με ένα νέο κυκλωτικό σύστημα που θα το δώσει το νέο φορολογικό σύστημα, με συναίνεση και αποφασιστικότητα».

«Όποιος έχει να προτείνει άλλο ασφαλές σχέδιο για τον τόπο που δεν οδηγεί σε κατάρρευση και σε ευτελισμό εισοδημάτων και περιουσιών να το πει» κατέληξε ο κ. Βενιζέλος.

Η δημοσιοποίηση των λεπτομερειών για την καταβολή του τέλους προκάλεσε νέο κύμα αντιδράσεων, ακόμη και εντός του ΠΑΣΟΚ.

«Πλήγμα στην καρδιά της τουριστικής βιομηχανίας»

Οι ξενοδόχοι έκαναν λόγο για πλήγμα στην καρδιά της τουριστικής βιομηχανίας. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων απέστειλε επιστολή, στην οποία ζητά από το αρμόδιο υπουργείο να εξαιρεθεί από τη φορολογία το 30% των χώρων των ξενοδοχείων, καθώς πρόκειται για βοηθητικούς χώρους (αποθήκες κλπ).

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο αντιπρόεδρος του ΞΕΕ και πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κεφαλονιάς - Ιθάκης Σπύρος Γαλιατσάτος, υπογράμμισε ότι πολλοί ξενοδόχοι είναι ένα βήμα πριν το λουκέτο. Είναι χαρακτηριστικό, όπως είπε, ένα ξενοδοχείο 200 κλινών πρώτης κατηγορίας θα κληθεί να πληρώσει φόρο 50.000 ευρώ, αν τελικά επικρατήσει η πρόταση της κυβέρνησης. Πως θα βρεθούν αυτά τα χρήματα διερωτάται ο κ. Γαλιατσάτος, ο οποίος θα εισηγηθεί στις αρμόδιες ξενοδοχειακές ενώσεις και προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Ηρακλείου Γιάννης Οικονόμου, κάνει λόγο για «ταφόπλακα» στην τουριστική δραστηριότητα και προειδοποιεί ότι θα υπάρξει φυγή της επιχειρηματικής κοινότητας στα δικαστήρια για την μη καταβολή του εν λόγω τέλους. Στο ίδιο μήκος κύματος και ξενοδόχοι της Ζακύνθου, κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τη βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών τους μονάδων και ζητούν δίκαιη μεταχείριση, ελπίζοντας μεταξύ άλλων και σε τροποποίηση του νόμου, έστω και την τελευταία στιγμή, όπως τονίζουν.

Σκληρή ανακοίνωση ΠΟΜΙΔΑ

«Η απόφαση για το τέλος ακινήτων που ανακοινώθηκε χθες, με τους εξωφρενικούς ανά τ.μ. συντελεστές των 3-20 ευρώ ανά τ.μ. δεν ξεπερνά τους χειρότερους εφιάλτες μας, γιατί οι ιδιοκτήτες ακινήτων έχουν προ πολλού χάσει τον ύπνο τους, εν αναμονή και των επερχόμενων λογαριασμών του ΦΑΠ 2009-2011» αναφέρει σε της ανακοίνωση η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ).

Η ΠΟΜΙΔΑ σημειώνει «ότι για πρώτη φορά δεν υπάρχει αφορολόγητο, δεν υπάρχει κλιμάκωση ή οποιουδήποτε είδους κοινωνικό κριτήριο στη διαμόρφωση του τέλους, δεν υπάρχει έλεος».

«Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ακόμη και για τους ανέργους ιδιοκτήτες, πολλοί από τους οποίους χρωστούν τα σπίτια τους στις τράπεζες, προβλέπονται εκπτώσεις και όχι πλήρης απαλλαγή. Ακόμη και ο μειωτικός συντελεστής παλαιότητας εφαρμόζεται αντίστροφα, ως "αυξητικός συντελεστής νεότητας" έτσι ώστε να επιβαρύνονται όσοι κατέχουν νεότερα κτίρια και όχι να ελαφρύνονται εκείνοι που διαθέτουν τα παλαιότερα» αναφέρει μεταξύ άλλων η ΠΟΜΙΔΑ.

«Η απαλλαγή της εκμεταλλεύσιμης εκκλησιαστικής περιουσίας από το τέλος, δημιουργεί τουλάχιστον τις προϋποθέσεις να είναι αφορολόγητη η τελευταία κατοικία μας, αφού δεν είναι αφορολόγητη ούτε η πρώτη. Έτσι κι αλλιώς, μόνο με δεήσεις μπορεί να επιτευχθεί ο στόχος του προϋπολογισμού για τα έσοδα, ώστε να μην επιβληθεί και καμιά άλλη ακόμη έκτακτη εισφορά στα ακίνητα» καταλήγει η ανακοίνωση της ΠΟΜΙΔΑ.

ΝΔ: Μνημείο βαρβαρότητας

«Μνημείο βαρβαρότητας, αναποτελεσματικότητας και αναξιοπιστίας» χαρακτηρίζει το μέτρο η Νέα Δημοκρατία

Συγκεκριμένα, ο αναπληρωτής υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας, Ιωάννης Βρούτσης, σημείωνει ότι το τέλος αποδεικνύεται «μνημείο βαρβαρότητας», διότι, όπως αναφέρει, «παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις επιβάλλεται ακόμη και στις πιο ευπαθείς ομάδες, σε πολίτες χωρίς εισοδήματα, σε άτομα με αναπηρία, σε ανέργους».

Τονίζει μάλιστα πως «ο ισχυρισμός Βενιζέλου για δήθεν ''δίκαιο επιμερισμό'' αποδεικνύεται πρόκληση και εμπαιγμός».

Ο κ. Βρούτσης υποστηρίζει ακόμη ότι το μέτρο αποτελεί «μνημείο αναποτελεσματικότητας», διότι «επιβάλλεται αδιάκριτα και εσπευσμένα, επειδή έπεσαν έξω σε όλες τις εκτιμήσεις και όλους τους στόχους τους» και «μνημείο αναξιοπιστίας», διότι «διαψεύδονται όλα όσα έλεγε ο κ. Βενιζέλος - μόλις πριν λίγες ημέρες στη Θεσσαλονίκη - για το ύψος του νέου κεφαλικού φόρου».

Επισημαίνει ακόμη ότι διαψεύδονται και «οι διαβεβαιώσεις - που έδινε πριν δύο μήνες - ότι το ηλεκτρικό ρεύμα είναι θεμελιώδες κοινωνικό αγαθό γι αυτό και η ΔΕΗ δεν είναι και δεν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως φοροεισπρακτικός μηχανισμός».

«Τα ψέματα Βενιζέλου δεν κρύβονται πια», υπογραμμίζει ο κ. Βρούτσης και επισημαίνει: «Tο χαράτσι στις λαϊκές συνοικίες είναι εξαπλάσιο σε σχέση με εκείνο που ο ίδιος είπε. Είναι, δηλαδή, στα 3 ευρώ ανά τετραγωνικό και όχι στο 0,5 ευρώ που είπε. Οι συντελεστές, φθάνουν, τυπικά, έως και τα 16 ευρώ ανά τετραγωνικό και όχι έως τα 10 ευρώ που είπε ό ίδιος στη Θεσσαλονίκη. Ουσιαστικά, όμως, φθάνουν έως και τα 20 ευρώ ανά τετραγωνικό, αφού οι συντελεστές αυξάνονται ακόμη περισσότερο ανάλογα με την ''ηλικία'' των χτισμάτων».

ΚΚΕ: Νόμιμη πράξη η άρνηση πληρωμής

Από την πλευρά του το ΚΚΕ τονίζει ότι «η άρνηση πληρωμής είναι νόμιμη πράξη για τις λαϊκές οικογένειες που δεν έχουν να πληρώσουν τα χαράτσια».

Χαρακτηρίζει ακόμη δικαιολογημένη την οργή των ανέργων, των μισθωτών και των αυτοαπασχολούμενων, καθώς, όπως σημειώνει «φτάνουν στα σπίτια τους τα επαίσχυντα χαράτσια που φορολογούν τη φτώχεια τους και ακολουθεί ο φόρος για τα σπίτια τους». Την οργή αυτή τους καλεί «να μετατρέψουν σε ορμητικό ποτάμι οργανωμένης άρνησης πληρωμής».

ΛΑΟΣ: Αδύνατον να εξυπηρετηθεί το χαράτσι

«Το χαράτσι είναι αδύνατον να εξυπηρετηθεί», σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ΛΑΟΣ Κ. Αϊβαλιώτη, ο οποίος τόνισε πως «ο κ. Παπανδρέου και οι περί αυτόν κρίνουν εξ ιδίων τα αλλότρια» και πως «η μεγάλη πλειοψηφία του Ελληνικού λαού ζει μέσα στην φτώχεια ή στα όρια της φτώχειας».

ΣΥΡΙΖΑ: Ευνοϊκή μεταχείριση εκκλησίας, ασυλία του μεγάλυ κεφαλαίου

Για «ευνοϊκή μεταχείριση της εκκλησίας και τη φορολογική ασυλία του μεγάλου κεφαλαίου» κάνει μεταξύ άλλων λόγο ο ΣΥΡΙΖΑ.

«Οι λέξεις οικονομική εξόντωση και κοινωνική ισοπέδωση για τη μεγάλη πλειοψηφία της κοινωνίας δεν αρκούν για να αποδώσουν το περιεχόμενο της κυβερνητικής πολιτικής έτσι όπως τελικώς αποσαφηνίσθηκε σχετικά με την επιβολή του νέου τέλους για τα ακίνητα», τονίζει σε ανακοίνωσή του.

Υπογραμμίζει παράλληλα πως «η πρόκληση είναι ακόμη μεγαλύτερη όταν βλέπει κανείς την ευνοϊκή μεταχείριση της εκκλησίας και τη φορολογική ασυλία του μεγάλου κεφαλαίου, ενώ την ίδια στιγμή οι άνεργοι, οι ανάπηροι και οι πολύτεκνοι σπρώχνονται στο Καιάδα».

Δημοκρατική Αριστερά: Να αποσυρθεί το μέτρο

Κάλεσμα στην κυβέρνηση να αποσύρει το μέτρο απευθύνει η Δημοκρατική Αριστερά, τονίζοντας ότι «ο διετής έκτακτος φόρος στα ακίνητα αποτελεί απαράδεκτη επιβολή μέτρου που επιβαρύνει ανυπόφορα τα νοικοκυριά, ακόμα και τους ανέργους».

Το κόμμα του Φώτη Κουβέλη τονίζει επίσης πως η εκκλησία εξαιρείται από τη ρύθμιση, η οποία –όπως αναφέρει, αποτελεί επιδρομή στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που «μαστίζονται και απειλούνται με συνεχή λουκέτα».

Ιερώνυμος: Κανένα θέμα απαλλαγής ακινήτων που αξιοποιούνται εμπορικά

«Προς αποφυγή παρανοήσεων διευκρινίζεται ότι η Εκκλησία της Ελλάδος ουδέποτε έθεσε ζήτημα απαλλαγής της από το έκτακτο ειδικό τέλος επί των ακινήτων όσον αφορά στην περιουσία της που αξιοποιεί εμπορικά, σε μία περίοδο που ο ελληνικός λαός δοκιμάζεται σκληρά», δήλωσε ο αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων.

Ο κ. Ιερώνυμος σημείωσε πως από την καταβολή του έκτακτου τέλους εξαιρούνται οι ναοί και τα φιλανθρωπικά ιδρύματα και τόνισε: «Σε αυτές τις κρίσιμες για τον τόπο στιγμές η Εκκλησία έχει εντείνει τις προσπάθειές της για την ενίσχυση του φιλανθρωπικού και κοινωνικού της έργου, προς την εξυπηρέτηση του οποίου στοχεύει άλλωστε και η εμπορική εκμετάλλευση των ακινήτων της, για να επουλώσει τις πληγές που έχει προκαλέσει σε ευπαθείς και όχι μόνον πλέον ομάδες του πληθυσμού η πρωτοφανής κρίση».

EBEA: Νέα ληστρική επιδρομή

Για «νέα ληστρική επιδρομή που εξαπέλυσε η κυβέρνηση εναντίον επιχειρήσεων και πολιτών» μίλησε ο πρόεδρος του ΕΒΕΑ, Κ. Μίχαλος.

Κάλεσε μάλιστα την κυβέρνηση και προσωπικά τον αντιπρόεδρο και υπουργό Οικονομικών Ευάγγελο Βενιζέλο, να μην προβεί στη θεσμοθέτηση του νέου αυτού τέλους στα ακίνητα και να επανεξετάσει συνολικότερα την οικονομική πολιτική που εφαρμόζει, καθώς, όπως είπε, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, τα δημόσια έσοδα θα καταρρεύσουν λόγω της αδυναμίας της πλειοψηφίας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αλλά και γενικότερα των φορολογουμένων, να αποδώσουν τους πολλαπλούς δυσβάσταχτους φόρους που τους έχουν επιβληθεί.

ΕΣΕΕ: «Δημεύεται» κλιμακωτά η ελληνική περιουσία

Για χιλιάδες νέα λουκέτα στην αγορά, απαξίωση των ακινήτων, ακόμη και μία κλιμακωτή «δήμευση» της περιουσίας όλων των Ελλήνων λόγω «των συνεχών και αλόγιστων επιβαρύνσεων στα ακίνητα», έκανε λόγο ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου ΕΣΕΕ Δημήτρης Κορκίδης.

Παράλληλα, ο επικεφαλής της Συνομοσπονδίας γνωστοποίησε ότι «η ΕΣΕΕ εξετάζει με προσοχή τα σοβαρά νομικά κενά της απόφασης, αφού η ΔΕΗ δεν νομιμοποιείται να συμπεριλαμβάνει στους λογαριασμούς της μη ανταποδοτικά τέλη».

Διαφωνίες και εντός ΠΑΣΟΚ

Διαφωνίες με την επιβολή του τέλους στα ακίνητα και επικρίσεις κατά της κυβέρνησης εξέφρασαν βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Μεταξύ άλλων, ζητούν να επιβληθεί και στους ναούς, καθώς και να υπάρξει μέριμνα για τους κοινωνικά αδύναμους.

Μιλώντας στο ραδιοσταθμό ΒΗΜΑ, η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Αθανασία Μερεντίτηζήτησε να πληρώσουν και οι ναοί ειδικό τέλος: «Είναι ένα μέτρο πανικού. Έχει και αδικίες και πρέπει να πω ότι ως πολίτης της χώρας, και πόσο μάλλον ως βουλευτής που θα κληθεί να το ψηφίσει, δεν καταλαβαίνω, για παράδειγμα, πώς εξαιρούμε τους ναούς. Δεν το καταλαβαίνω αυτό, διότι οι εκκλησίες θα μπορούσαν άνετα και αποτελεσματικά να συνεισφέρουν».

Ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ Βασίλης Έξαρχος άφησε να εννοηθεί ότι οι βουλευτές θα ζητήσουν τροποποιήσεις: «Κάθε φορά, όταν έρχεται ένα νομοσχέδιο ή μια τροπολογία για να συζητηθεί στη Βουλή, γίνεται και εσωτερικά συζήτηση και έχουμε βελτιωτικές ρυθμίσεις που χρειάζονται για να είναι όσο πιο δίκαιες οι ρυθμίσεις. Σε κάθε περίπτωση, δεν μπορεί να είναι δίκαιη μια λογική "πληρώνουν όλοι και όποιον πάρει ο χάρος". Δεν είναι δίκαιη. Υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες περιπτώσεις ανθρώπων που πρέπει να προστατεύσουμε, εξαντλώντας την αλληλεγγύη και την ευαισθησία μας». Επιβεβαίωσε ακόμη ότι πολλοί βουλευτές επικοινώνησαν μαζί του διαμαρτυρόμενοι ή ζητώντας βελτιώσεις.

Αν και δήλωσε ότι διαφωνεί, ο Αλέξανδρος Αθανασιάδης είπε ότι προέχει η χώρα καθώς βρίσκεται στο χείλος της αβύσσου, αλλά ζήτησε τροποποιήσεις για τους κοινωνικά αδύναμους. «Θεωρώ ότι αυτή τη χρονική στιγμή και εδώ που έχει φτάσει η χώρα, αν θα το ψηφίσω ή όχι είναι πολυτέλεια πλέον. Φτάσαμε στο χείλος του γκρεμού. Επειδή το έχουμε συζητήσει με πολλούς συναδέλφους μου, το θέμα με τους αναπήρους και τους ανέργους πρέπει να το δούμε πολύ σοβαρά. Αυτούς, δηλαδή, που έχουν μηδενική δήλωση το προηγούμενο έτος. Θα πρέπει να γίνει κάτι. Δεν μπορεί να συμπεριληφθούν και να πληρώσουν. Δεν αντέχει ο κόσμος, είναι μεγάλο το χαράτσι», είπε ο κ. Αθανασιάδης.

Ο Νάσος Αλευράς έκανε λόγο για αδυναμίες του μηχανισμού να αντιμετωπίσει τη φοροδιαφυγή και επέκρινε την κυβέρνηση λέγοντας: «Αυτή τη στιγμή, είμαστε στον πάγκο του χασάπη μια ολόκληρη κοινωνία που χρόνια έχει συμβιβαστεί με τη φοροδιαφυγή και τις αδυναμίες της, με το πελατειακό κράτος και με το να ξοδεύει περισσότερα από αυτά που πάντοτε είχε. Θα έπρεπε πολύ νωρίτερα η κυβέρνηση να έχει σχεδιάσει τα μέτρα για την επίλυση του δημοσιονομικού προβλήματος. Να έχει βάλει δηλαδή τους στόχους και να έχει σχεδιάσει τα χρονοδιαγράμματα γι’ αυτό».

Επικρίσεις κατά της κυβέρνησης διατύπωσε και ο βουλευτής του κυβερνώντος κόμματος Νικόλαος Σαλαγιάννης. Όπως ανέφερε, η κυβέρνηση σπατάλησε πολύτιμο χρόνο, σημειώνοντας ότι έπρεπε να έχει πάρει πολιτικές πρωτοβουλίες από τις πρώτες μέρες της διακυβέρνησης. «Σ’ αυτούς τους δύο κολασμένους μήνες, όπως είπε ο κ. Βενιζέλος, μας οδήγησαν αναπόφευκτα αυτοί οι 22 "χαλασμένοι" μήνες. "Χαλασμένοι" κατά τα δικά μας πρότυπα, με την έννοια του σπαταλημένου χρόνου που δεν αξιοποιήθηκε σωστά» είπε ο κ. Σαλαγιάννης και πρόσθεσε: «Έχουμε κάνει ένα θεμελιώδες λάθος, που το έχω πει και στην Κοινοβουλευτική Ομάδα. Κατ’ αρχάς, δεν είδαμε αυτό που γινόταν και όταν το είδαμε, εν πάση περιπτώσει, θα έπρεπε να πούμε τότε ότι χρειαζόμασταν μια κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας. Ακόμη και αν δεν γινόταν, διότι έπρεπε η κοινωνία και οι πολιτικές δυνάμεις και το ΠΑΣΟΚ να συνειδητοποιήουν πού βρισκόμαστε και πως έπρεπε να προχωρήσουμε σε θεμελιώδεις αλλαγές. Και έρχομαι στο δεύτερο θεμελιώδες λάθος. Δεν συγκροτήσαμε τότε ένα σχέδιο με ανατροπές, όπως πιστεύαμε από χρόνια ότι έπρεπε να γίνουν, ακόμη κι αν δεν υπήρχε Μνημόνιο... Αυτή τη στιγμή υπάρχουν φαινόμενα στο χώρο της κυβέρνησης και κάποιοι νομίζουν ότι μπορούν να χτίσουν προφίλ πάνω στα ερείπια. Δεν γίνεται αυτό σε τέτοιες στιγμές ευθύνης. Αλλά γίνεται και αυτό. Αυτή είναι η δική μου άποψη και γι’ αυτό λέω ότι η δική μας προσπάθεια είναι να κρατηθεί η χώρα όρθια. Πολλοί από εμάς, τους βουλευτές, είμαστε οργισμένοι γι’ αυτό το λόγο. Ότι, ενώ ψηφίζουμε νομοσχέδια και στηρίζουμε, βάζουμε τα σπλάχνα μας, βλέπουμε ότι πάμε από μέτρα σε μέτρα και σε οδυνηρές καταστάσεις … Στα αδιέξοδα πάντα υπάρχει η διέξοδος των εκλογών, αλλά αναρωτιέμαι αν η κυβέρνηση αυτή πέσει ή φύγει, τι μπορεί να γίνει;».

naftemporiki.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δευτέρα, 12 Σεπτεμβρίου 2011

ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ: "Δεν θα εισπράξουμε το χαράτσι!"

Ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ-ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι οι εργαζόμενοι δεν πρόκειται να εισπράξουν τον ειδικό φόρο στα ακίνητα που ανακοίνωσε χθες ο Ευάγγελος Βενιζέλος.
«Σε καμία περίπτωση η ΔΕΗ δε θα χρησιμοποιηθεί ως φοροεισπρακτικός μηχανισμός, αφού χτίστηκε για να υπηρετεί τον ελληνικό λαό και όχι να τον εκβιάζει», αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ -ΔΕΗ, με αφορμή την απόφαση της κυβέρνησης να επιβάλει ειδικό τέλος στην ακίνητη περιουσία (χτισμένη επιφάνεια) που θα εισπραχθεί μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ, που θα φτάνει από 0,5 έως τα 10 ευρώ το τετραγωνικό, ανάλογα με την περιοχή.
Την επιβολή ειδικού τέλους στη χτισμένη επιφάνεια, μεσοσταθμικής επιβάρυνσης 4 ευρώ/τ.μ. και διετούς διάρκειας, το οποίο θα υπολογιστεί με βάση κοινωνικά και άλλα κριτήρια, αποφάσισε ομόφωνα το άτυπο υπουργικό συμβούλιο στη Θεσσαλονίκη, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος. Σύμφωνα με πληροφορίες εισηγητής του μέτρου αυτού φέρεται να είναι ο Χάρης Καστανίδης.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕ ΤΙ ΦΟΡΟ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΕΤΕ

Σάββατο, 3 Σεπτεμβρίου 2011

Περλεπέ: Ρεαλιστικές και αποτελεσματικές οι ρυθμίσεις για περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και αυθαίρετα

Κατά την ομιλία της στη Bουλή επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, σχετικά με το νέο πλαίσιο για την περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων και για τη ρύθμιση αυθαιρέτων, η βουλευτής Εύβοιας του ΠΑΣΟΚ κυρία Κατερίνα Περλεπέ -Σηφουνάκη, ανέφερε μεταξύ άλλων και τα εξής:

«Έχοντας απαλλαχθεί, από τη γραφειοκρατία των περιττών φακέλων, την τυπολατρία και τη θεωρητική προστασία στα χαρτιά, γίνεται με τη ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου, ένα πολύ μεγάλο άλμα για την ουσιαστική προστασία του περιβάλλοντος.

Το πιο σημαντικό πρόβλημα μέχρι τώρα ήταν ότι, το σύστημα αυτό εξαντλούνταν ουσιαστικά στο στάδιο των μελετών, για τους περιβαλλοντικούς όρους. Μετά, ανοχή, και έλλειψη παρακολούθησης των επιπτώσεων από τη λειτουργία του έργου ή της δραστηριότητας.

Με τη νέα φιλοσοφία που εισάγει αυτό το νομοσχέδιο, η προστασία του περιβάλλοντος από έργα ή δραστηριότητες, διασφαλίζεται σε πολύ σημαντικό βαθμό και πατάει πάνω σε κανόνες όπως:

η κατάταξη των έργων σε κατηγορίες βαρύτητας, ανάλογα με τις επιπτώσεις στο περιβάλλον ο καθορισμός των μελετών και του περιεχομένου τους ανά κατηγορία, η ανάρτηση των Αποφάσεων Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) στο διαδίκτυο, η ηλεκτρονική υποβολή της μελέτης.

Όμως το πιο σημαντικό είναι, η συνεχής παρακολούθηση και οι τακτικές και έκτακτες επιθεωρήσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

To 2o κεφάλαιο του νομοσχεδίου για τα αυθαίρετα αποτελεί μια γενναία παρέμβαση που αντιμετωπίζει το πρόβλημα αποτελεσματικά και θέλω να πιστεύω οριστικά.

Αυτό γιατί, δίνεται η δυνατότητα στους περισσότερους πολίτες που έχουν αυθαίρετο, να ενταχθούν στις πρόνοιες του νόμου για να υπάρξει διευθέτηση, πληρώνοντας βέβαια το πρόστιμο που προβλέπεται. Έτσι απεμπλέκονται από την ομηρία που για δεκαετίες βρίσκονται, με ευθύνη και δική τους και της πολιτείας.

Βέβαια, αυτές οι πρόνοιες δεν θα ισχύσουν για όλους.

Όσοι έχουν αυθαιρετήσει με προκλητικό τρόπο, όπως για παράδειγμα η οικοδόμηση σε αναδασωτέες περιοχές, -και θέλω να το τονίσω αυτό γιατί προέρχομαι από πυρόπληκτο νομό-, δεν θα τύχουν καμιάς διευθέτησης.

Tα έσοδα των προστίμων θα κατατίθενται στο Πράσινο Ταμείο και από κει στους Δήμους και στη Διοικητική Περιφέρεια όπου βρίσκονται τα αυθαίρετα. Mε τους πόρους αυτούς θα γίνονται στοχευμένες παρεμβάσεις για την εξισορρόπηση του ελλείμματος γης. Θα εξισορροπηθεί έτσι και το περί δικαίου αίσθημα στη δόμηση αφού, για την αυθαιρεσία που είναι μεν γενικευμένη αλλά όχι καθολική, θα καταβάλλεται το τίμημα της αποκατάστασης, προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.

Το νομοσχέδιο παρέχει την κατάλληλη ευκαιρία στην κοινωνία και στο κράτος να υπερβούν, μόνιμα πια τα συγκεκριμένα προβλήματα και να επιταχύνουν την επίλυση ενός άλλου σοβαρότατου ζητήματος που είναι η πολεοδόμηση και η διαδικασία ολοκλήρωσής της παντού.

Προβλήματα υπάρχουν πάρα πολλά. Ολόκληρες συνοικίες, στην πρωτεύουσα μάλιστα του Νομού μου, στη Χαλκίδα δεν έχουν ακόμη ενταχθεί στο σχέδιο πόλης και εκκρεμούν στο Υπουργείο. Ελπίζω κύριε Υπουργέ, γρήγορα να προχωρήσει η διαδικασία, γιατί αυτοί οι άνθρωποι πληρώνουν πρόστιμα πάρα πολλά χρόνια, και να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης και αυτές οι συνοικίες, όπως και άλλες περιοχές στη χώρα, που εκκρεμεί η πολεοδόμησή τους».

Πέμπτη, 1 Σεπτεμβρίου 2011

Στηρίζει επί της αρχής η Δημοκρατική Συμμαχία το νομοσχέδιο για τα Αυθαίρετα

Υπερψηφίζει επί της αρχής το νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα η Δημοκρατική Συμμαχία, όπως ξεκαθάρισε ο υπεύθυνος του τομέα Υποδομών, Μεταφορών και Περιβάλλοντος της ΔΗ.ΣΥ. και Βουλευτής Ηρακλείου, Λευτέρης Αυγενάκης, στο πλαίσιο της τοποθέτησής του στην Ολομέλεια της Βουλής την Πέμπτη, 25 Αυγούστου. Ταυτόχρονα, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την ενσωμάτωση προτάσεων της Συμμαχίας από τον Υπουργό Περιβάλλοντος στο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα, ενώ δεν παρέλειψε να καταθέσει και συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση συγκεκριμένων διατάξεων του νομοσχεδίου.

Επιπλέον, ο κ. Αυγενάκης τόνισε ότι «στόχος της οποιασδήποτε ρύθμισης είναι να μην υπάρξουν συνθήκες για να δημιουργηθεί νέα γενιά αυθαιρέτων», «να υπάρξει δηλαδή σαφής διαχωριστική γραμμή που θα κλείσει το θέμα από εδώ και πέρα οριστικά».

ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗΣ ΤΟΥ κ. ΑΥΓΕΝΑΚΗ:

«(…) Επιτρέψτε μου από μέρους της Δημοκρατικής Συμμαχίας να χαιρετίσω τις πολύ εποικοδομητικές συζητήσεις που είχαμε στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, αλλά και τη διάθεση του Υπουργού να ακούσει και να υιοθετήσει προτάσεις που διατυπώσαμε. Καλωσορίσω λοιπόν την ενσωμάτωση προτάσεων της Δημοκρατικής Συμμαχίας που καταθέσαμε εξαρχής και συγκεκριμένα (α) αυτής για την αρχή της εφαρμογής της νομοθεσίας για τα αυθαίρετα άνω των 200 τετραγωνικών μέτρων, αλλά και (β) για τη μείωση και τη διαβάθμιση των προστίμων που προβλέπονται για την «τακτοποίηση» των αυθαιρέτων. Και οι δύο αλλαγές, κύριε Υπουργέ, κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Χαιρόμαστε που αποδεχτήκατε την πρότασή μας ότι είναι αναγκαίο για τους μικροϊδιοκτήτες να μειωθούν τα πρόστιμα τιμής ζώνης αλλά και τα παράβολα που επιπρόσθετα πληρώνονται και που ξεπερνούν τα 1000 Ευρώ, εν μέσω της δεινής οικονομικής κρίσης που μαστίζει τα νοικοκυριά, λαμβάνοντας υπόψη, αποδεδειγμένα, την ύπαρξη πρώτης κατοικίας, όπου αυτή υπάρχει.

Επίσης, για εμάς είναι αδιανόητο υπερμεγέθεις κατοικίες και εξοχικά κραυγαλέου πλουτισμού που βρίθουν υπερβάσεων, ακόμη και με την άδεια της ναοδομίας ή τεράστια υπερπολυτελή κτίρια που έχουν κατασκευασθεί ως βιομηχανίες και ενοικιάζονται ως γραφεία, ακόμη και στο ίδιο το κράτος, να χρησιμοποιούνται ως άλλοθι και να εξομοιώνονται με μικρής έκτασης παραβάσεις που έγιναν για κάλυψη κοινωνικών αναγκών (ειδικά στην περίπτωση πρώτης κατοικίας). Για αυτές μάλιστα δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι θα επιδιωχθεί τακτοποίηση, υπό το άγος της σημερινής οικονομικής κρίσης που βαραίνει τα χαμηλότερα εισοδήματα.

Κατά την άποψη της Δημοκρατικής Συμμαχίας, βασική προϋπόθεση για να υπάρξει οριστική λύση στο θέμα της αυθαίρετης δόμησης είναι να καταγραφεί και να χαρτογραφηθεί με ακρίβεια η σημερινή κατάσταση. Στόχος της οποιασδήποτε ρύθμισης θα πρέπει να είναι να μην υπάρξουν συνθήκες για να δημιουργηθεί νέα γενιά αυθαιρέτων. Να υπάρξει δηλαδή σαφής διαχωριστική γραμμή που θα κλείσει το θέμα από εδώ και πέρα οριστικά.


Αυτό απαιτεί κατά την άποψή μας πολιτική βούληση για συγκεκριμένες δράσεις βάση τεσσάρων κανόνων:

ΠΡΩΤΟΝ: Βασική θέση μας είναι η ηλεκτρονική δορυφορική καταγραφή όλων των κτισμάτων που υπάρχουν στον ελληνικό χώρο, παρακολούθηση από μια κεντρική κρατική υπηρεσία όλων των νέων κτισμάτων και οικοδομών και άμεση κατεδάφιση κάθε νέου αυθαιρέτου που θα γίνει από εδώ και στο εξής.

Διότι η περιοδική νομιμοποίηση παρανομιών βάζει στον «πειρασμό» και νέους παρανομούντες, αφού αυτοί θα έχουν τη σχετική βεβαιότητα ότι κάποια στιγμή στο μέλλον ατασθαλίες τους θα νομιμοποιηθούν. Ζητούμε λοιπόν εδώ και τώρα να μπει μια κόκκινη γραμμή.

ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Αυστηρή εφαρμογή του υπάρχοντος Νομικού Πλαισίου για αιγιαλό και δασικές εκτάσεις, ειδικά για πολυτελείς κατοικίες-πρόκληση.

ΤΡΙΤΟΝ: Αφετηρία οποιασδήποτε οριστικής ρύθμισης, που να μην κρατά σε ομηρία τους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων, είναι να διαπιστωθεί ότι επιτυγχάνεται ουσιαστικός μηδενισμός των νέων αυθαιρέτων. Αυτό θα πρέπει να διαπιστωθεί στην πράξη.

ΤΕΤΑΡΤΟΝ: Αντιμετώπιση των μεγάλων καθυστερήσεων στην έγκριση των σχεδίων με δημιουργία Χωροταξικών και Πολεοδομικών σχεδιαστικών υποδομών (κυρίως Κτηματολογίου, Δασικών Χαρτών και ολοκληρωμένων Γεωγραφικών πληροφοριακών συστημάτων) και την απλοποίηση της νομοθεσίας, των χωροταξικών και των πολεοδομικών σχεδίων για αποφυγή των αλληλοεπικαλύψεων.

Να υπογραμμίσω όμως και ένα παράδοξο. Δεν έχετε, κύριε Υπουργέ, προφανώς καμία εικόνα πόσα ακριβώς είναι τα αυθαίρετα εντός Αττικής. Ως εκ τούτου, αναθέσατε στη WWF Ελλάς, όπως επιβεβαιώνεται σε δημοσίευμα της Καθημερινής την καταγραφή των αυθαιρέτων σε δασικές εκτάσεις. Με άλλα λόγια, αναθέσατε μια δουλειά του Υπουργείου σε μια ιδιωτική εταιρία, δίνοντας δημόσιο χρήμα για τη διεκπεραίωσή της. Επίσης, όλως περιέργως έγινε καταγραφή των αποφάσεων κατεδάφισης αυθαιρέτων που έχουν εκδοθεί από τη διεύθυνση Δασών Ανατολικής Αττικής, ω ώστε προέκυψαν μόλις 1050 αυθαίρετα. Αλήθεια, μόνο αυτά είναι; Με βάση αυτή την εξωπραγματική λίστα θα κινηθείτε; Και με τα δεκάδες άλλα που αποδεδειγμένα υπάρχουν τι θα γίνει;

Εξίσου σημαντικό είναι κατά τη διαδικασία ελέγχου να εξεταστούν και οι υπερβάσεις όγκου, και όχι μόνο κάλυψης, ενώ να διασφαλιστεί στις εντός σχεδίου περιοχές και κατά τη διαδικασία νομιμοποίησης ότι δεν θα προσβάλλονται τα δικαιώματα αυτών που έχουν χτίσει νόμιμα.

Σε κάθε περίπτωση, η Δημοκρατική Συμμαχία υπογραμμίζει ότι η πολιτική για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης δεν μπορεί να είναι ευχολόγιο. Πρέπει να βασίζεται σε πραγματικά στοιχεία. Χρειάζονται μέτρα δικαιοσύνης και ανάπτυξης και όχι εισπρακτικά μέτρα και ομηρία σε βάρος των ιδιοκτητών.

Από πλευράς μας, υπογραμμίσαμε επίσης τη σημασία να ενσωματωθούν στις ρυθμίσεις για τη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων ειδικά κοινωνικά κριτήρια με συγκεκριμένες ευνοϊκότερες διατάξεις για ειδικές κοινωνικές ομάδες πληθυσμού, όπως είναι για παράδειγμα οι συμπολίτες μας με αναπηρία, οι άνεργοι, πολύτεκνοι και τρίτεκνοι, και άλλοι.

Σημαντική παρέμβαση που ζητήσαμε επίσης να εξετάσετε είναι η επέκταση της νομιμοποίησης από τα 20 στα 40 χρόνια και για τις εκτός σχεδίου περιοχές. Επομένως, κρίνουμε ως θετική τη βελτίωση που σήμερα φέρατε για την εξομοίωση των εκτός και εντός σχεδίου περιοχών στα 30 έτη. Επιπλέον, θεωρούμε κρίσιμο η ρύθμιση για το παράβολο για κατοικίες, με εμβαδόν λίγο μεγαλύτερο των 120 τ.μ. να μην εξομοιώνεται, με εκείνες των 1000 τ.μ. Να μην έχουμε δηλαδή στην ίδια κατηγορία τα ακίνητα από τα 121 τετραγωνικά έως τα 1.000 τ.μ..

Η σταδιακή αναπροσαρμογή του παραβόλου για μικρές, μεσαίες και μεγάλες κατοικίες που σήμερα ανακοινώσατε είναι θετική. Απολύτως σχετικά αναφέρω ότι παράλληλα με τη μείωση των προστίμων οφείλετε να εξετάσετε την αύξηση του χρόνου εξόφλησης σε 36 μήνες και για κατοικίες, όσο δηλαδή ισχύει και για τα λοιπά κτίσματα.

Επιπλέον, αναφέρω συνοπτικά, καθώς περισσότερα θα πω στην επί των άρθρων τοποθέτησή μου, ότι οφείλετε να εξετάσετε την ένταξη στο άρθρο 23 στις εξαιρέσεις των ακινήτων που είναι σε περιοχές αποκλειστικής κατοικίας, όπου η οικοδομική άδεια υπόκειται σε προέλεγχο και έγκριση της ΕΠΑΕ. Σημειώστε ότι το θέμα αφορά πολύ κόσμο, ενώ η νομιμοποίηση των υπαρχουσών παρανομιών στις περιοχές αυτές που έχουν υψηλές τιμές ζώνης, δημιουργεί μια τεράστια υπεραξία στα παράνομα κτίσματα. Και ερωτώ, χωρίς να υπονοώ τίποτε και για κανέναν, μήπως κρύβονται συγκεκριμένα συμφέροντα πίσω από αυτή τη ρύθμιση και τη μη ένταξη των ακινήτων αυτών στις εξαιρέσεις;

Επιτρέψτε μου τέλος να αναφερθώ επίσης στη σημαντική τακτοποίηση των πολεοδομικών εκκρεμοτήτων στα Χιονοδρομικά Κέντρα, που σήμερα ανακοινώσατε καθώς διαφορετικά αυτά δεν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν την ερχόμενη χειμερινή τουριστική περίοδο με ανυπολόγιστες αρνητικές οικονομικές συνέπειες.

Κλείνοντας, επισημαίνω εκ νέου ότι σε κάθε περίπτωση επιβάλλεται να υπάρξει δεσμευτική διαχωριστική γραμμή με συγκεκριμένη ημερομηνία που να βάζει τέλος στην αυθαίρετη δόμηση στην Ελλάδα. Ας βάλουμε εμείς σήμερα τέλος σε ένα κραυγαλέο αρνητικό φαινόμενο στη σύγχρονη Ευρώπη. Η Δημοκρατική Συμμαχία συμφωνεί με τη γενική κατεύθυνση του νομοσχεδίου, ώστε επί της αρχής το υπερψηφίζουμε. Συγκεκριμένες επιφυλάξεις και προτάσεις επί των άρθρων επιτρέψτε μου να καταθέσω στη συζήτηση επί των άρθρων.»

Σημειώνεται ότι η ολόκληρη τοποθέτηση του Βουλευτή βρίσκεται στο σύνδεσμο:
http://www.youtube.com/watch?v=RdYceajc3wY

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...